Obavijest za obveznike – uništenje dobara kojima je istekao rok trajanja

13.10.2025 | Novosti

Dana 6.8.2025. godine počela je primjena Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost, koji je Upravni odbor Uprave za neizravno oporezivanje usvojio na 9. sjednici, a koji je objavljen u Službenom glasniku BiH, broj: 25/25 od 29.4.2025. godine. Člankom 3. navedenog Pravilnika, između ostalog, izmijenjen je članak 11. stavak (9) Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: Pravilnik), te je u istom članku dodan novi stavak (10). Navedena izmjena Pravilnika se odnosi na porezni tretman rashoda koji je nastao zbog isteka roka trajanja dobara.

                Nakon izmjene članak 11. stavak (9) Pravilnika glasi:

Na rashod nastao zbog isteka roka trajanja dobara ne plaća se PDV, pod uvjetom da je rok trajanja utisnut na ambalaži proizvoda ili je na drugi način određen od strane proizvođača, a pri uništenju navedenih dobara prisutan predstavnik nadležnog organa.

                Nakon izmjene članak 11. stavak (10) glasi:

Obveznik je dužan pismeno obavijestiti UNO najkasnije sedam dana prije planiranog uništenja dobara iz stavka (9) ovog članka.

                U vezi s navedenim izmjenama i dopunama Pravilnika Uprava za neizravno oporezivanje zaprimila je određeni broj upita kojim se traži preciziranje nadležnog organa koji treba biti prisutan prilikom uništenja konkretnih dobara, te na koji način je obveznik dužan da obavijesti Upravu za neizravno oporezivanje o datumu planiranog uništenja istih.

Prije svega, bitno je naglasiti da je predmetna izmjena članka 11. stavak (9) Pravilnika izvršena u cilju rješavanja problema vezanih za rashod zbog isteka roka trajanja dobara na zalihama, kada obveznici, u velikom broju slučajeva, nisu bili u mogućnosti osigurati prisutnost sanitarnog inspektora. Naime, vrlo često su u kontrolama, koje su vršene od strane nadležnih organizacijskih jedinica Uprave za neizravno oporezivanje, obveznici predočavali zahtjeve upućene sanitarnim inspekcijama za prisutnost uništenju dobara s isteklim rokom trajanja, na koje zahtjeve se inspekcije nisu odazivale, proglašavajući se nenadležnim za te poslove. Ovom izmjenom Pravilnika je omogućena efikasnija primjena prava poreznim obveznicima na neoporezivi rashod nastao iz objektivnih razloga, odnosno zbog isteka roka trajanja dobara na zalihama. Kako za nadzor nad uništenjem dobara može biti nadležna osoba koja u nazivu radnog mjesta ne sadrži riječ „inspektor“, termin „nadležni organ“ je smatran kao optimalan zbog pojmovne širine koja se time osigurava, a za različite opcije koje su definirane propisima na lokalnim nivoima.

S tim u vezi, ističemo da na nivou Bosne i Hercegovine nije osnovan organ za obavljanje poslova iz djelokruga rada sanitarnog inspektora, te je osiguranje poduzimanja propisanih radnji u predmetnoj stvari u nadležnosti entitetskih inspekcijskih organa. Shodno navedenom, Uprava za neizravno oporezivanje nema nadležnost da odredi koji kontrolni organ na entitetskom nivou je mjerodavan za nadzor nad uništenjem određenih vrsta dobara, nego nadležni inspektorati na entitetskom nivou.

Kada je u pitanju način obavještavanja Uprave za neizravno oporezivanje o datumu planiranog uništenja dobara zbog isteka roka trajanja, ističemo da se obavještenje o vrsti, količini i vrijednosti dobara može dostaviti putem redovne pošte nadležnom regionalnom centru ili putem službenog e-maila sektorzaporeze@uino.gov.ba. Pri tom, u slučaju da porezni obveznik koji treba uništiti dobra, pored sjedišta ima i izdvojene poslovne jedinice u više gradova, u tom slučaju obveznik je dužan da obavještenje dostavi putem navedenog e-maila ili putem redovne pošte na adresu regionalnog centra koji je teritorijalno nadležan za sjedište obveznika (npr. ukoliko porezni obveznik iz Prnjavora treba uništiti dobra koja se nalaze u  izdvojenoj poslovnoj jedinici u Doboju, obavještenje je dužan dostaviti u regionalni centar Banja Luka). Na navedeno obavještenje se ne plaća administrativna pristojba.

U skladu s navedenim odredbama Pravilnika, da bi porezni obveznik ispunio uvjet za oslobađanje od plaćanja PDV-a na dobra koja se uništavaju zbog isteka roka trajanja, uništenju istih dobara potrebno je da prisustvuje predstavnik nadležnog organa.”